vrijdag 3 maart 2017

De baas van jouw stem

Het was een mooi moment, in het tv programma "droomschool". Coach Lucia had een moeilijk gesprek met een probleemjongere die de hele wereld de schuld gaf van haar problemen. En van haar gevoelens.

afstandsbediening

Lucia zei:"je hebt iedereen in je omgeving een afstandsbediening gegeven waarmee ze jouw stemmingen controleren. En ze drukken maar lukraak op alle knoppen. Waarom pak je die afstandsbediening niet terug?"

patroon

Als je het patroon eenmaal hebt gezien, herken je het ineens overal. Of het nou in de politiek is, op je werk of bij het maken van muziek. Heb jij zelf de controle? En als er iets mis gaat, neem je dan ook zelf de verantwoordelijkheid?

beugels

Ander voorbeeld: mijn oudste zoon en dochter hadden een beugel nodig. Nou ja, nodig....Met scheve tanden kun je ook een prima leven leiden. Ik legde ze uit:"als jullie willen, mag je een beugel. Dan krijg je rechte tanden. Maar het kost tijd, en moeite en geld. Die eerste twee zijn voor jullie, dat laatste doen papa en mama. Maar het is jouw beugel. Het zijn jouw tanden. Je mag er ook mee wachten tot je 18 bent. Maar dan betaal je het zelf. En we gaan je niet achter de broek zitten. Je kunt zelf bepalen hoe lang je er over doet, als je het veel draagt gaat het sneller."

autonomie

Ze lopen inmiddels maanden vóór op schema. Ik heb ze eigenaar gemaakt van het proces. Als ik me met het dragen had bemoeid, had ik hun autonomie aangetast. En hadden ze hun ouders verantwoordelijk gemaakt.

zelfvertrouwen

En zo werkt het ook met de zangcoachings die ik geef. Ik behandel iedereen als eigenaar van zijn stem. Ik ben verantwoordelijk voor het leveren van goede lessen, voor het aangeven van tips, hulp bij twijfel en het geven van ondersteuning. Maar mijn leerlingen leren al snel om zelf de regie te nemen. En hun zelfvertrouwen groeit, omdat ze de baas zijn over hun stem.

succes of falen

Ik geef ze inzicht en controle  met de video's die ik opneem iedere les. En met mijn stijl van lesgeven. Ik bepaal niet wat ze moeten zingen of mooi moeten vinden. En als ze de neiging hebben om mij verantwoordelijk te maken voor hun succes of falen, dan wijs ik die verantwoordelijkheid vriendelijk af en laat ze letterlijk terug kijken naar wat ze al hebben bereikt.

neiging

Maar laat ik ook eens even naar mezelf kijken. Heb ik zelf dan nooit de neiging om de afstandsbediening uit handen te geven? Natuurlijk. Ik heb een periode gehad dat ik dat zelfs heel veel deed. Pas toen ik het patroon zag, kon ik er iets aan doen. En, lieve lezer, wees ook eens eerlijk voor jezelf: herken je dit? Het blijkt vaak uit dingen die je zegt, hardop of in jezelf:"als ik maar meer geld had, dan....Of: als mijn baas me niet steeds in de weg zou zitten...Of: als mijn partner mij nu eens echt zou zien zoals ik ben....of: als het met de economie nou niet zo slecht ging...Of: als we nu maar eens ontdekt zouden worden door een platenmaatschappij....

Leah

In het laatste voorbeeld, kan ik heel concreet de Amerikaanse zangeres Leah aanvoeren. Zij heeft een goed inkomen als "recording artist". Met haar eigen songs, terwijl ze als moeder van 5 kinderen de deur niet uitkomt om te touren. Ze doet alles zonder platenmaatschappij. Ze maakte zich zelf verantwoordelijk voor haar succes, niemand anders. De afstandsbediening zit stevig in haar eigen handen. En haar succes is helemaal van haar: alleen als je de verantwoordelijkheid voor je falen durft te nemen, heb je ook de volledige voldoening van je succes.

Ben jij er klaar voor om óók eigenaar te worden van jouw stem en te genieten van je vooruitgang?

Neem een proefles!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten